کمک پانزده میلیون دلاری یک ایرانی نیکوکار به مرکز پژوهشی دانشگاه بریتیش کلمبیا
نوشته شده توسط : ژورنالیست

 

جواد موفقیان، مرد ایرانی مقیم ونکوور پانزده میلیون دلار به مرکز پزشکی دانشگاه بریتیش کلمبیا در کانادا اهدا کرد.

کمک این ایرانی نیکوکار به مرکز پژوهشی سلامت مغز دانشکده پزشکی دانشگاه بریتیش کلمبیا، بیشترین مبلغی است که از تاریخ تاسیس این دانشگاه تاکنون اهدا شده است.

این مرکز که ساخت آن تا سال ٢٠١٣ تکمیل خواهد شد، به نام «مرکز سلامت مغز جواد موفقیان» نام گذاری می شود.

آقای موفقیان که پس از سکته ماه آوریل سال گذشته، توجه ویژه ای به این مرکز نشان داده، گفته است: «توجه من به پژوهش در دانشکده پزشکی دانشگاه بریتیش کلمبیا و تلاش های این مرکز به یافتن درمان هایی برای نارسایی های مغزی کودکان جلب شده بود.»

جواد موفقیان در سال ١٩٢٧ در ایران متولد شد. او که هم اکنون ٨٤ سال دارد، ٢٣ سال پیش به ونکوور کانادا مهاجرت کرد و با تاسیس یک بنیاد خیریه، در پروژه های مربوط به ایران و بریتیش کلمبیا سرمایه گذاری کرده است.

وی ضمن اشاره به اهمیت تحقیق در مورد نارسایی های مغزی، ابراز امیدواری کرده است پزشکان و محققان با کمک نقدی وی به این مرکز تحقیقاتی بتوانند به مرزهای نوینی درمانی دست یابند.

روزنامه ونکوور سان در مقاله ای در مورد تاریخچه فعالیت های خیرخواهانه و بشردوستانه این مرد ایرانی تبار مقیم ونکوور نوشته است احساسات، چشمان پراشک و لبخند جواد موفقیان معروف است و او پس از سکته ماه آوریل سال گذشته، از نوشتن نام خود ناتوان بود و حتی تا دو هفته پیش بدون کمک نمی توانست راه برود.

بنا به گزارش این نشریه، آقای موفقیان پیش از این نیز کمک های نقدی چشمگیری به بخش کودکان این بیمارستان، «مرکز تنوع زیستی بیتی» در دانشگاه بریتیش کلمبیا و سینمای دانشگاه سایمون فریزر اهدا کرده است.

ونکوور سان نوشته است جواد موفقیان از زمان تاسیس بنیاد خیریه خود در سال ٢٠٠٣ تاکنون، ١٩ میلیون دلار به دانشگاه بریتیش کلمبیا، ٩̷٥ میلیون دلار به مرکز پژوهشی دانشگاه سایمون فریزر این استان، ٦̷٥ میلیون دلار به بیمارستان کودکان،٤ میلیون دلار برای ساخت مهد کودک در این بیمارستان در طی سال جاری، ٢ میلیون دلار برای ساخت بخش جدیدی در بیمارستان ونکوور، ٣٠٠ هزار دلار به بیمارستان «لاین گیترز» در این استان و ٧٥٠ هزار دلار به «مرکز رشد کودکان سوری» این استان اهدا کرده است.

ونکوور سان می نویسد این مرد کانادایی -ایرانی کمک های خیرخواهانه خود را بر آموزش و سلامت کودکان متمرکز می کند و تاکنون میلیون ها دلار برای مراکز تحقیقاتی پیوند مغز استخوان در سوئیس، بیش از هفتاد بورسیه تحصیلی برای دانشجویان بین المللی در انگلستان و ساخت ٢٦ مدرسه در تهران صرف کرده است.    

آقای موفقیان به خبرنگار این روزنامه کانادایی گفته است: «من معتقدم تنها راهکار نجات جامعه سلامت و آموزش مناسب کودکان است. این تنها راه حال در کانادا، در بریتیش کلمبیا و در ایران است.»

این مرد ایرانی که در سن یک سالگی پدر خود را بر اثر سکته از دست داد، گفته است:« من روحیه خیرخواهانه خود را از مادرم به ارث بردم. مادرم همه پول خود را صرف خیریه ها می کرد و اهمیت کمک به فقرا را به ما یاد داد. زمانی که درگذشت نیز همه ارث خود را به سازمان های خیریه بخشید و جیب مرا خالی گذاشت.»

بنا به اعلام دانشگاه بریتیش کلمبیا، دولت استانی بریتیش کلمبیا ٢٥ میلیون دلار، برنامه «مراکز ممتاز در تحقیق و بازرگانی » ١٥ میلیون دلار و «بنیاد ابداع کانادا» و « صندوق توسعه دانش بریتیش کلمبیا» ١٧ میلیون دلار و یک خانواده نیکوکار کانادایی نیز ٥ میلیون دلار به این مرکز تحقیقاتی اهدا کرده اند.

براساس ارقام «بنیاد قلب و سکته کانادا»  سالانه ١٤ هزار کانادایی بر اثر سکته جان خود را از دست می دهند و انواع سکته از دلایل عمده ناتوانی های بلند مدت در افراد بزرگسال در سراسر جهان است




:: بازدید از این مطلب : 193
|
امتیاز مطلب : 54
|
تعداد امتیازدهندگان : 15
|
مجموع امتیاز : 15
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 فروردين 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: